Vintersesongen har så langt vært utrolig bra, og det er muligheter for mange fantastiske vinteropplevelser i tiden fremover. Vi vet at de fleste setter sikkerheten høyt når de ferdes i fjellet, men hvordan sikrer du deg selv og lasten på vei til og fra?
Sist sesong gjennomførte NAF, i samarbeid med svenske TestFakta, en test av åtte forskjellige takbokser. Packline tok dobbeltseier i testen med henholdsvis glassfiberboksen NX-Premium og plastboksen NX-Twin XL. Overraskende for mange var at plastboksen fikk bedre score på krasjtest enn andre glassfibermodeller i testen.
Les hele testen publisert av Motor/NAF.
Parallelt med slike tester gjennomfører vi regelmessig også egne, interne tester, utført i uavhengige laboratorier. For Packline er ikke de standardiserte testkriteriene, som i denne NAF-testen, strenge nok, og vi har derfor utviklet vår egen krasjtest. Her tester vi takboksene med vesentlige høyere påkjenning og belastning.
Nye NX-Summit – takboksen som er tilpasset dagens bildesign
Nyheten NX-Summit er et resultat av snaue 40 års erfaring med produksjon og testing. I en av de uavhengige testene som Packline nylig gjennomførte, er det knapt spor etter den røffe behandlingen testen med 18G påfører takboksen.
NX-Summit føyer seg med sine rene linjer inn i den allerede svært populære NX-serien til Packline. Den er tilpasset moderne bilers designspråk og skal gjøre minst mulig ut av seg, samtidig som man underbygger funksjonalitet og sikkerhet. Vindstøy, rekkevidde for elbiler eller høyere drivstofforbruk er selvfølgelig i fokus. Både takboksene som toppet NAF-testen og den nye NX Summit modellen har et aerodynamisk design som sikrer nettopp dette. At boksen ligger langt ned mot biltaket bidrar dessuten til at takboksen blir mer integrert med bilen.
Hvilken takboks du velger er avhengig av flere elementer. Er du opptatt av at takboksen sitter lavest mulig mot taket, og vil ha den sikreste og mest robuste modellen, er en glassfibermodell det rette. Ønsker du derimot å ta takboksen av når den ikke er i bruk, kan det være lurt å vurdere de lettere plastmodellene som er enkle å løfte av og på etter behov.
NAF skriver i sin test at “Testvinneren fra Packline er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn plast”. Det betyr at design og funksjonalitet blir viktigere. Og skal vi tro NAF og deres brukerpanel bør du velge Packline: Testvinneren NX Premium får 8,5 av 10 poeng på brukervennlighet, mens Packline NX Twin XL får 8,8 på den samme skalaen.
Uansett; om du velger en av de to testvinnerne, eller nyheten NX-Summit kan du være trygg på at du får en kvalitetsboks som ser bra ut på bilen.